Garadna-völgy avagy egy hét a Bükkben. (2019.07.06.-13.)

Az elmúlt héten, a Nagybátyámnál jártam aki a Bükk hegységben az Északerdő Zrt-nél kerületvezető Erdész. Egy hétig tanulhattam tőle, hogy mi az erdészek munkája.

Az Erdész védi, gondozza és folyamatosan figyelemmel kíséri az erdők faállományát, növényvilágát. Elvégzi az erdőgazdálkodási munkákat (telepítés, vágás, ápolás, feldolgozás-előkészítés), illetve egyes erdészek mint például: az Északerdőnél, Pilisi Parkerdőnél,Ipoly Erdőnél és más Állami Erdőgazdaságnál is,vadásznak, mert a munkájuk része, azaz, az erdész feladatai közé tartozik. (a nagybátyám például,nem vadászik).

Soós Tamás a nagybátyám, 1986 óta kerületvezető Erdész az Északerdő Zrt Lillafüredi Erdészetében.Nála tölthettem el egy hetet az idei nyári szünetből. A faállomány feldolgozás-előkészítésében segédkeztem Neki, azaz fát jelöltem, erdész nyelven fogalmazva.

e-eszakerdo.jpg

Képforrás: http://www.eszakerdo.hu

Az erdészeti munka mellett nagyon sok szuper-jó programot szervezett Tamás és felesége, Ildi a számomra, a náluk töltött egy hét alatt.

Voltunk Egerszalókon a Termálfürdőben, a Miskolci Vadasparkban, illetve utaztunk a Lillafüredi kisvasúton,megnéztük a Garadna-i Erdészeti Múzeumot, Lillafüreden a LAÉV-et bemutató Kiállítást,és jártam Miskolcon a Herman Ottó Múzeumban is.

66530730_2743771785698139_4327643828094763008_n.jpg

Szombat

Délelőtt autóval elindultunk Budapestről,Miskolc-Garadna völgybe ahová kora délután érkeztünk meg. Sajnos Anyáék Levente öcsém miatt csak egy órát maradtak beszélgetni Ildivel meg Tamással, mert Leventének sajnos nem volt túl jó napja. Nagyon fárasztó volt neki szenzorosan az új és ismeretlen környezet,az idegen hangok,és ez nagyon megterhelte.

Mikor Anya, Apa, Betti és Levente hazaindultak Budapestre,a Nagybátyámnál kipakoltam a csomagjaimat, ezután játszottam a nagybátyám kutyájával Barnival, aki egy 14 éves öreg magyar vizsla. Amikor kint játszottunk Barnival akkor kissé megugatott, Jocky kutya,az Erdész ház házőrzője. De hát ő ilyen.9 éves, nagyon morgós juhász típusú keverék eb. A nap hátralevő részében, beszélgettem a nagybátyámmal illetve a feleségével az Ildivel, olvastam, és pihentem,vacsoráztam.

img-bf1dca96d211ed880c98a79573ec5a15-v.jpg

Vasárnap

Reggeli után a nagybátyámmal kimentünk az erdészeti múzeumhoz Garadnára ahol nagyon sok érdekességet láttam.

garadna1.jpg

Volt számos trófea, jó pár láncfűrész gép, és a Bükk-hegység legjellemzőbb fafajainak bemutatója.

A hegység faállományának 42%-a tölgy, 27% bükk, 17%-a cser, akác,gyertyán, 4%-a kemény lombos, 2%-a lágy lombos, 8%-a fenyő.Ki voltak állítva a Bükk-hegység legjellemzőbb falevelei,és egy erdészeti mini vadles is amire fellehetett mászni. A múzeum után visszamentünk a nagybátyám házához és ezután pihentünk.

Délután elmentünk az Egerszalóki termálfürdőbe ami Eger mellett kb.8 kilométerre található. Az Egerszalóki termálfürdőben még soha nem voltam, igaz 5-6 évvel ezelőtt jártam Egerszalókon de nem a termálfürdőben, hanem tanösvényen és akkor láttam először a termálfürdőt,meg a sódombot.

garadna2.jpg

Jó pár medence van a fürdőben, például: forró,langyos, hideg vizes medence, és a kicsiknek egy gyerek medence is. Érdekesség hogy a termálfürdőben van egy sétány ahol 4 különböző kis medence van a 18 foktól kezdve a 30 fokon át a 36 fokig, bokáig érő vízben,köveken sétálsz. Olyan mint a mezítlábas tanösvény csak termálfürdő verzióban. Mi a langyos és a 36 fokos medencében voltunk. Mind a két medence nagyon jó volt. Mindenkinek ajánlom az Egerszalóki termálfürdőt. A termálfürdő után visszamentünk Garadnára. Második nap számomra nagyon jól telt.

Hétfő

A mai napon reggel 7 órakor a nagybátyámmal kimentünk az erdőbe fákat jelölni Bánkút térségében. Az Erdész azért jelöl fát, mert ami már beteg vagy rossz törzsű azt sajnos ki kell vágni a favágóknak, de az erdésznek kell elsősorban megjelölnie azokat a fákat amit majd később a favágók kivágnak. Nagybátyámmal,bükk fákat jelöltünk, az erdőgondozás jegyében..Az erdész jelöléskor fajelölő spray-t, illetve átlaló-t használ ahhoz hogy megtudja mérni hány centiméteres a fa törzsátmérője,azaz milyen vastag a törzse. Az erdész fa egyik oldalán egy pontot jelöl, a másik oldalán pedig kettőt, egyet fentebb illetve egyet a tövén.

garadna3.jpg

Amikor megérkeztünk az erdőbe akkor Tamás megmutatta hogyan kell fát jelölni spray-vel illetve hogyan kell mérni az átlalóval. Nagyon sok fát jelöltünk, nem tudom pontosan mennyit de körülbelül 250 fát jelölhettünk. Fajelölésnél ott volt Tamás kutyája Barnabás az öreg magyar vizsla. A jelölés után elmentünk Bánkút-i síházhoz ahol a kéktúra pecséttel pecsételtünk .Bánkúton körülbelül 6 éve jártam utoljára, így nagyon örültem neki hogy újra ott lehettem. Ezután elmentünk Jávorkútra a Nagybátyám kollégájához,aki ugyanúgy kerületvezető Erdész mint a Tamás, de ő például vadászik is. Neki is ugyanúgy van egy öreg magyar vizslája a Báró kutya. Az erdészt Bakti Péternek hívják. Petinek Jávorkút környékén van a kerülete,a nagybátyáméval határos kerület. Jávorkúton volt a nagybátyám első Erdész háza amikor kerületvezető Erdész lett 33 éve. Ezután visszamentünk Garadnára. A Nap hátralévő részében pihentem, olvastam, vacsoráztam, és beszélgettem Tamással és Ildivel.

Kedd

Reggel 7 órakor a nagybátyámmal újra kimentünk fát jelölni Bánkút térségében. Ugyanoda mentünk fát jelölni mint tegnap voltunk az Alsó-Borovnyákra. Hétfőn nem tudtuk befejezni a fák jelölését, így ma megcsináltuk. Egy kicsit nehéz volt fát jelölni mert meredeken kellett leereszkednünk, nagyon nehéz terepen,de azért sikerült,a fák jelölése. Barni kutya most nem volt velünk mert öreg és reggel alig bírt lábra állni. Körülbelül a két nap alatt kb.500 fát jelölhettünk. A Jelölés után elmentünk Sebes vízre a panzióhoz, ahol Tamás  az ismerőseivel beszélgetett. Addig körülnéztem a Sebes vízi tó körül. A sebes vízi tó nagyon szép, lehet rajta horgászni. Pisztrángot fogni.

garadna4.jpg

Ezután visszamentünk Garadnára ahol felszálltunk a kisvasútra és elmentünk vele Miskolcra a Dorottya utcához. Nagyon örültem neki hogy kisvasutaztam, mert most már jártam az összes Bükkben lévő erdei-vasúton. Sajnos sokan voltak a vasúton, mivel Magyarország egyik legforgalmasabb kisvasútja ez. Elárulom hogy nagybátyám most utazott először végig rajta eddig mert csak szakaszonként utazott a vonaton,és Garadnától csak Majláthig utazott régen. Kisvasút mozdonya egy Mk48-as D02-506-os pályaszámú mozdony volt. Nagyon jó volt a vasutazás. A program után Tamás felesége,Ildi értünk jött és elvitt minket Diósgyőrbe pizzázni. Én egy Terrazza  pizzát ettem amiben volt tejfölszósz, sajt, füstölt sonka, szalámi, főtt tojás, mozzarella. Nagyon finom volt a pizza. pizzázás után visszamentünk Garadnára. Nap hátralévő részében pihentem, beszélgettem Tamással és Ildivel, olvastam, és vacsoráztam.

Szerda

Ma nem jelöltünk fát a nagybátyámmal, de sok helyen jártam Garadna körül. Jártam reggel Miskolcon a Ládi rakódónál a fatelepen,mert jött egy fakitermelő nagyon sok fát válogatni és Tamásnak ott kellett lennie. A terepjáróból néztem végig,hogy hogyan történik a rönkök kiválogatása. Ládi rakodó után elmentünk Csipkéskút környékére ahol Tamás két Északerdős kollégájával beszélgetett, majd elmentünk Jávorkútra az erdészházhoz ahol beszélgettünk a Bakti Petivel, illetve játszottam a Báró kutyával. Ezután elmentünk Sebes-vízre a Panzióhoz, ahol ma jobban megnézhettem, hogy mennyi pisztráng van a nevelő medencékben. Majd Tamással megnéztük Újmassa-kőbánya körül az erdőt, mert az előző héten sajnos arra erdőtűz volt, és vissza kellett ellenőrizni az tűz utáni állapotot. Majd visszamentünk Garadnára. Délután pihentem, olvastam, játszottam Barnival az öreg magyar vizslával, beszélgettem Tamással és Ildivel, illetve vacsoráztam meg sokat olvastam.

garadna5.jpg

Csütörtök

Csütörtök reggel kimentünk a Nagybátyámmal Jávorkút környékére, mert befejezték a fakitermelést és a fa-szállító kamion reggel megérkezett a fakitermeléshez  elvinni a fát, ezért ott kellett lennünk, a fát átadni.

img_20190712_172521.jpg

Ezután elmentünk Lillafüredre az Erdészethez mert Tamásnak dolga volt a hivatalban, majd a LAÉV Múzeumhoz mentünk szintén Lillafüredre. A múzeumban nagyon sok makett volt,és ábrázoló fotós tábla hogy a lillafüredi erdei vasúton milyen személykocsik, mozdonyok közlekednek.Nagyon tetszett a kiállítás.

garadna6.jpg

Ezután kimentünk fát jelölni Ómassa térségébe.Most is bükk fákat jelöltünk,körülbelül 100-at.

garadna8.jpg

Véletlenül fajelölés közben lefújtam a Barnabás kutyának a hátát narancssárga festékkel, de Tamás nem szidott le. A Nagybátyám mesélte is hogy az ő gyakornokai többször is lefújták jelölés közben a Barnabást. Fajelölés után visszamentünk Garadnára. Délután Ildivel és a Nagybátyámmal kimentünk Miskolcra a Vadasparkba. A parkban nagyon sok állatot például: kétpúpú tevét, emut, tatut, pekarit, huszármajmot, hosszú szőrű kecskét, rénszarvast, vaddisznót, barna medvét, farkast, muflont, gímszarvast láttunk. Vadasparkban kaptunk zoo-csemegét amivel megtudtuk etetni az állatokat. Egyébként legjobban a nagyon vicces kecskék és a szarvasok tetszettek. A  Vadasparkot 1983. augusztus 20-án nyitották meg Miskolcon. A program után visszamentünk Garadnára. Nap hátralévő részében pihentem, olvastam, beszélgettem Ildivel és Tamással, illetve vacsoráztam.

Péntek

Péntek reggel a Nagybátyámmal kimentünk Szentlélekre a Pálos kolostorhoz. A Pálos kolostort Szentléleken a XIII. században építették, mára elég rossz  állapotban van, elkezdték megerősíteni illetve felújítani,de Tamás szerint csak még rosszabb állapotba került. A felújítást több mint 10 éve végzik, de sajnos még nem jutottak a végére, az általam látottak szerint sem.

img-7ec519bb185b8e8b3ba79b72bc906554-v.jpg

A Pálos kolostor után a Köpűs-kő hegyre mentünk ahol nagyon szép volt a kilátás. Nagyon szép tiszta idő volt,és gyönyörű volt az erdő és a Bükk.hegység. 

img-5deabfb9e000e42d809549b1b703fe8e-v.jpg

Köpűs-kő

img_20190712_172336.jpg

Majd Jávorkúton át elmentünk Miskolc-Tapolcára, hivatalos ügyben. Ezt követően visszamentünk Garadnára pihenni, mert délután az Ildivel elmentünk a Hermann Ottó múzeumba Miskolc belvárosába. Igaz zárás előtt 50 perccel értünk oda, de megtudtuk nézni. A múzeumban nagyon sok ásvány, régészeti lelet, érdekesség a dinoszauruszok korából, illetve tengeri élőlényekkel kapcsolatos bemutató nézhető meg. Mindegyik nagyon tetszett.Rengeteg ásványt fotóztam és küldtem el Viberen a Geográfusnak tanuló Betti nővéremnek.Remélem majd hasznát tudja venni az Ásványtan-óráin az Egyetemen.

img-c0e765aeafa9bfded0a8272e733b5ed0-v.jpg

Ezután Komlós-tetőre mentünk pizzázni, ahol Ildi barátai is ott voltak. Én egy Piedone pizzát kértem és ettem, amiben volt paradicsomszósz, mozzarella, sonka, vörös-bab, kukorica és bacon. Ildi barátaival sokat beszélgettünk. Pénteken is nagyon jól éreztem magam.

Sajnos eljött a Garadna-völgyi látogatásom vége.Nagyon szomorú voltam miatta. De szerintem Barnabás kutya is,hogy már nem fogok játszani többet vele a nyáron.

img-91e8f130c531471c28bb6dbad7d0224e-v.jpg

Másnap,szombaton reggel összepakoltam a csomagjaimat nagyon nehéz szívvel,és reggel 9 órakor elindultunk vissza Budapestre.

Köszönöm szépen a Nagybátyámnak Soós Tamásnak és a feleségének Soós Tamásné Szegedi Ildikónak hogy az egy hét alatt a pót-szüleim voltak,sok érdekes helyre elvittek, és vigyáztak rám. Nagyon köszönöm Tamásnak, hogy tanulhattam mellette egy hétig az Erdész szakmát. Remélem hogy jövőre megengedik megint, hogy eljöhessek hozzájuk egy hétre Garadna-völgybe, mert nagyon de nagyon jól éreztem magam amíg itt voltam. Ígérem,ha lehet,akkor jövőre is,nagyon sok fát szeretnék megjelölni, az erdőgondozás keretében, hogy a Nagybátyám munkáját segítsem,és még többet tanulhassak az ERDŐRŐL.

Köszönök szépen MINDENT DE MINDENT..

A bejegyzést írta és szerkesztette: Kiss Máté Zalán a kis-erdész a Pilisi Parkerdőből.

dsc_7170.JPG 

Köszönöm szépen, hogy elolvastátok a blogbejegyzésem.