Zalán Naplója - Első fejezet..

Zalán vagyok.11 éves és autista..írok nektek Naplót is az erdei kalandjaimról..Úgy ahogy én látom a világot,és úgy ahogy meg tudom fogalmazni..Gondolom a Naplóm egy páran már ismeritek.

Előszó: (nem klasszikus)

Így szokta kezdeni,és csak írja..és írja,és rajzolja..Nem akartam belenyúlni a blogjába,de egy jó fél éve már,heroikus küzdelmet folytatunk azért,hogy találjunk neki egy kiadót,mert Zalán annyira nagyon szeretne,egy igazi saját könyvet..Tulajdonképpen,ígéretek voltak,sokan biztattak,de az ígéretek,csak ígéretek maradtak,és ellaposodott az egész.Zalán csak kérdezett,én meg csak halogattam..Azután a múlt héten teljesen nekikeseredett..sokszor sírt..Gondoltam itt a kiskamaszkor,ami itt is van,ez tény..Először nem leltem a búskomorság okára,majd pénteken délelőtt,észrevettem hogy a konyhában ül,ráborul és simogatja..könnyezett én meg vele sírtam..Megígértem neki,hogy akkor kiadjuk MI!! Mégpedig a blogjában..folytatásonként..hétfőtől,azaz mától.Tegnap este figyelmeztetett..

-Anya ugye nem felejted el???

NEM,mert megígértem......

Szóval mi is a Naplójában a slussz poén??..

Egy párszor már kaptam vádat a Naplójával kapcsolatban,hogy nem eléggé autista,ráadásul egy olyan személytől,aki első körben bombaötletnek találta,azután szerintem inkább nagy falatnak,hisz nem tipikusan szakember,így szakmagyarázatot nehéz lett volna írnia..A legnagyobb megdöbbenésemre szép csendben kitáncolt a projekt mögül,a szakember pedig nem ért rá,én meg jól beégtem a kiadónál..Ez volt még tavaly december elején..Per nem volt annyira korrekt az egész szituáció,ez az igazság.Zalánnak el sem mertem mondani..Folytattam a kiadókeresést,volt kiadó aki szimpatikusnak találta,ígérgetett,azután szép lassan elsikkadt..Volt olyan aki a harmadik személyes tárgyaláson,azt mondta,hogy ha hozok háromszázezret forintban,akkor szóba állhatunk,ez amolyan bukó pénz lenne.Egyébként öt kiadó jó ötletnek találta,akiket megkerestem,de kettőnél magamnak kellet volna megírni.

No igen,ez még rendjén is lenne,de nincs rá időm.

Pusztán azért,mert kormányozni kell a hajót itthon,fejleszteni a kicsiket,Tanulni Zalánnal délutánonként,persze mindezt munka mellett..Mire eljutnék a könyvírásig,hullafáradt vagyok..Jó rendben,most majd ha nem lesz munkám,akkor.....

De ez édes kevés..A könyvírás,manapság már team munka,főleg egy autista gyerek könyvének megírása.

Visszatérve a slussz poénra..

Még hogy nem eléggé autista......................

Zalán autizmussal élő 11 éves fiú gyermek.Magasan funkcionál ami azt jelenti,hogy jó képességű a spektrumon.Az IQ-ja 129..Evvel nincs is gond..Sokan tudják,hogy honnan indult,egy félig non-verbál sündisznó állapotból,óriási magaslatokkal és hullámvölgyekkel.Szenzorosan abszolút hyper mindenre,ami nagyon megnehezítette anno a vele való foglalatoskodást,kommunikációt,és a napi teendőket,és a család életét is.Nagyon sokáig lebegett felette az EGYMI ellátás,hogy nem fogja bírni a jelen oktatási rendszer követelményeit.Bírja..Igaz nem kitűnő,de bírja..Alsóban közepes tanuló volt,most egy kicsit megugrott,amin mi is csodálkoztunk,hogy pont ötödikben??A legnehezebb dolog vele,ha már írás és Napló a szó szerinti értés..Hozta is az evvel járó magyar elégségest tavaly év végén,a bizonyítványban,mi meg a bokánkig leizzadtunk,hogy mi lesz így vele majd felső tagozatban..

Állandóan azon agyaltam,hogy hogy húzzam fel a magyarját..Mindent vizualizáltam,az elmúlt nyár elején,rengeteget rajzolt,olvasott és rajzolt..Már az egész család rajzolt és magyarázott neki.Itthon nem volt hajlandó csak és kizárólag nyomtatott betűvel írni mindent..Holott iskolás környezetben bal kézzel gyöngybetűkkel vésett írott írással.Negyedikben a kerületi szépíró versenyen,bevéste magát a negyedik helyre,ami nagyon nagy szó ám..

Naplót azért kezdett írni,hogy a kommunikációja fejlődjön..Legalábbis a Naplóírást a kommunikációjának a fejlesztésére találtuk ki a párommal,és mivel Zalán nagyon szereti az ERDŐ-t és a túrázást,azt találtuk ki,hogy akkor nosza rajta,veszteni valónk nincsen,vágjunk bele.Megyünk túrázni ezerrel,akár ha kell minden áldott nap a nyáron munka után délutánonként,de akkor amíg mi dolgozunk,és a nővérével itthon van,addig ő Naplót ír,és rajzol.Mindegy hogy hogy este majd minden írás után átbeszéljük a Naplós dolgokat.

Zalán írt,mi meg rettenthetetlenül vittük őket túrázni.Leventét közben intenzíven fejlesztettük,IKaT,ami Zalánnak is hasznára vált..

Ma ott tartunk,hogy az év végi elégségese,kijavult jó-ra.Magyarul 4-es.

A tavalyi nyár alatt szókincse nagyon sokat gyarapodott,és ahogy gyarapodott,kíváncsibb lett a VILÁG dolgai iránt,épp ezért könyveket kapott a kezébe.A Naplóírás mellett beleszeretett az olvasásba.Azóta nincs olyan nap,hogy valahová könyv nélkül menne.Könyv mindig van nála.Mondom MINDIG!!! A szövegértése is ugrásszerűen javult,az értő szövegértése,ami nem szó szerinti.Ez pokoli nagy eredmény ám,pont azért,mert a kommunikáció sérülése,az autizmus egyik vezető tünete.A TRIÁSZ egyike.( a másik kettő a rugalmas gondolkodás és a szociális interakciók)

Szóval én úgy gondolom,szülőként és mentorszülőként is,hogy a kommunikációs csatornák fejlesztésével,és annak pozitív irányú fejlődésével,ami az értő értés,és a kifejezés,önkifejezés,nagyon sok út nyílik meg egy autista gyerek számára.Pl a tananyag jobb megértése az iskolában,a bátrabb kapcsolatteremtés a környezettel,a napi kommunikáció a családdal,és a környezettel,mondjuk egy boltban,érthető módon összetett mondatban kér..

Egy neurotipikus gyereknek,ezek a dolgok,természetesek,de egy autistának nem.Tanítani kell majd 100%-at a kommunikációra..A helyes kommunikációra.Kit képekben,kit szóban,kit írásban.

Mi Szabolccsal a párommal Zalánnál a Naplóírást tartottuk a leghatékonyabbnak,építve az erdei kalandokra.

Bejött????????? Be bizony...

Ha az elejétől olvasod,rá fogsz jönni miért..Egy dolgot tisztázzunk..A Naplójába,soha nem javítottunk bele..Nem adtunk hozzá tanácsokat..Pont azért,mert látni akartuk a fejlődését,haladását,avagy a visszaesését.A negatív és a pozitív hullámokat..

Ennyi lenne az ELŐSZÓ Zalán naplójához..

Direkt fotóformátumban,hozzá és elvétel nélkül,mert evvel is mérjük az előrehaladását..

Akkor jöjjön a Napló..(naponta 20 oldalas blokkokban)

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG

8.JPG

9.JPG

10.JPG

11.JPG

12.JPG

13.JPG

14.JPG

15.JPG

16.JPG

17.JPG

18.JPG

19.JPG

20.JPG

21.JPG

Ez volt mára az Erdő Lélek blog és Zalán Naplója..

A bejegyzést szerkesztette: Tóth Dóra ( Anya) kivételesen..

A Naplót Kiss Máté Zalán készítette...

Olvassátok szeretettel!........olyan szeretettel,ahogy azt Ő írta Nektek!